dinsdag, september 15, 2009

De troonrede 2009

Foto: Koningin Beatrix tijdens de troonrede op 15 september 2009.

Ik kon het niet helpen. In de rij voor de kassa ving ik vandaag de volgende conversatie op:

Antje: "Nou wat vond je ervan?"
Lieuwke: "Van de troonrede?"
Antje: "Nee, van de hoed, de hoed natuurlijk"
Lieuwke: "Nou, ’t was wel weer een geval, toch!"
Antje: "En dan denk ik: zou ze die zelf uitkiezen, die hoed?".
Lieuwke: "Ik denk het toch wel".
Antje: "Beatrix lijkt mij niet degene om haar hoed door een ander te laten kiezen".
Lieuwke: "Nee, … nou ja, het zou kunnen dat het haar niets kan schelen".
Antje: "Dat het eigenlijk een slonzig type is, bedoel je?".
Lieuwke: "Nee, ze lijkt me niet slonzig, Beatrix".
Antje: "Sowieso, welke vrouw laat nou zo’n hoed door iemand anders uitkiezen?".
Lieuwke: "Je hebt gelijk".
Antje: "De crisis was van haar gezicht af te lezen".
Lieuwke: "Welnee, ze wordt gewoon ouder".
Antje: "Ze versprak zich, hoorde je dat?".
Lieuwke: "Echt waar?".
Antje:"Ja, ze stotterde."
Lieuwke: "Ik neem aan dat ze dat toch oefent, zo’n troonrede".
Antje: "Oh ja, ongetwijfeld, met iemand erbij, misschien wel met Willem-Alexander tegenover zich en dat ze dan af en toe vraagt: “Hoe doe ik het?” Moet het iets sneller, of iets langzamer?".
Lieuwke: "Ja, en dan zegt Willem-Alexander: “Wat denk je zelf, moe?”.
Antje: "Ha ha ha, die is goed!".
Lieuwke: "Nee, maar serieus, ik denk dat ze er dagenlang op oefent."
Antje: "Ik dacht ook, ja dát is het. Dát is de maatstaf hoe lang ze nog op die troon blijft zitten".
Lieuwke: "Hoe bedoel je?".
Antje: "Nou ja, zo lang ze het nog vloeiend door haar strot krijgt blijft ze gewoon nog koningin".
Lieuwke: "Ja, vast."
Antje: "Ik doe het haar niet na, hoor".
Lieuwke: "Nee, ik ook niet".
Antje:"Maar ik zou wel es 'n keer zo'n hoed op willen!".
Lieuwke: "Nou!?"

2 opmerkingen:

Bonny zei

ik denk dat ze hem een keer stil voor zichzelf leest, kromme zinnen eruit haalt, her en der een aantekening zet, en dat ze het daarmee wel redt.
Je maakt wat mee bij de kassa hè?

Duveltje zei

Heb ik jou een stok gegeven om mij mee te slaan?