maandag, april 28, 2008

Opzetzoon naar China

foto: Twee Spaanse soldaten bewonderen elkaars manicure tijdens het beleg van Maastricht in 1579. Behalve dom en lui zijn Spanjaarden ook enorme ijdeltuiten.

"Wie leeft van kunst gaat door voor gek.
Vaak lijdt hij honger en gebrek".

Een van de populairste fabels in Nederland is ongetwijfeld die van de Krekel en de Mier. Dit is een fraaie vertelling, niet alleen over luiheid, maar ook over domheid en meer nog over de fatale combinatie van deze twee eigenschappen.

Vorige keer had ik het over luiheid. Deze keer over hoe dom die Spanjaarden eigenlijk zijn.

In 1594 sloot Filips de II de Spaanse en Portugese havens voor de handel met Nederland. Een grote domheid, want juist die havens leverden de Spanjaarden aardig wat geld op. De maatregel zorgde ervoor dat de zouthandel stil kwam te liggen. Nederland had dat zout hard nodig voor het conserveren van vis. De Nederlanders gingen als echte mieren op zoek naar nieuwe bronnen voor het zout en kwamen zo terecht in Zuid-Amerika. De Spanjaarden, de krekels, hadden alleen bereikt dat hun eigen inkomsten waren geslonken. Een fraaie combinatie van luiheid en domheid.

Nu de Spaanse Opzetzoon besloten heeft om zonder studeren rijk te worden lijkt hij af te stevenen op een totaal van tenminste acht onvoldoendes op zijn eindrapport 3e klas middelbare school. Dat betekent zitten blijven. Een schooljaar overdoen betekent waarschijnlijk ook terecht komen tussen allemaal jongetjes en meisjes die dol zijn op botellon, calimocho en pilletjes (zie het vorige stukje).
Daarom heeft moeder nu bedacht dat hij misschien maar naar het buitenland moet om daar een jaartje te studeren. Hij zit dan in een gecontroleerde omgeving en leert bovendien een buitenlandse taal.

Daar komt een Bijzetvader mooi van pas, want die kan even uitzoeken wat de mogelijkheden in het buitenland zijn. IJverig als ik ben om mijn rol als verantwoordelijke Bijzetvader in te vullen ging ik meteen op zoek. Ik vond een veelheid van mogelijkheden. De Opzetzoon kan naar een internaat of naar een gastgezin. HIj kan naar Ierland, Engeland, Nieuw-Zeeland of naar de Verenigde Staten. Maar het mooiste is, hij kan ook naar China!
Dat lijkt me nou geweldig! De verplichte vakken zijn Chinees, Engels, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, filosofie, muziek, kunst, sport en informatica.

Het mes snijdt aan drie kanten: mijn Opzetzoon leert Chinees en Engels, naast de vakken die hij nu ook al doet. Klaagt hij bij ons dat hij niets mag? Daar in China leert hij de ware betekenis van onvrijheid kennen. In China mag hij helemaal niet doen en zeggen wat hij wil. Probeert hij dat toch dan heeft hij kans op een pak slaag of andere vreselijke dingen, die ik hem zeker gun.
Aan de andere kant zijn ze in China nog niet klaar met dit jonge Westerse monster. Geheel bedorven, verwend met pizza’s, hamburgers, praten in de klas, te laat komen, spijbelen, schuttingtaal gebruiken en geen tafelmanieren. Laten ze maar eens proberen die eronder te krijgen. De derde kant van het mes: een beter protest tegen de schending van de mensenrechten is niet mogelijk. Ouders, stuur uw opstandige kinderen naar China! Dat zal ze leren!

Dit was deel 14 in de serie ”80 redenen waarom Spanje de Tachtigjarige Oorlog verloren heeft”: “Domheid”.

Geen opmerkingen: