zaterdag, januari 13, 2007

Anders Leven In Spanje


Vrienden en kennissen vragen me wel eens hoe het leven hier nu is in Spanje. En het leven is hier natuurlijk héél anders dan in Nederland.

In Nederland stond ik meestal om een uur of zeven op, en om een uur of half negen, negen uur zat ik op kantoor en werkte tot een uur of een. Dan was het lunchtijd. Daarna werkte ik vervolgens tot vijf of zes uur, kookte, at mijn avondeten op en zette de televisie aan, of las nog wat.

Hier in Spanje is het leven héél anders. Meestal sta ik op om een uur of halftien of tien uur. Pablo, de bediende brengt mij mijn ontbijt op bed, of ik sta op, en ontbijt rustig aan de ontbijttafel op het terras met uitzicht op zee, of beneden in de terrastuin.
Daarna wandel ik in mijn badjas naar het strand, dat is hier maar zo´n vijf minuten vandaan, en neem een fris ochtendbad. Soms doe ik nog een beetje gymnastiek op het strand.
Weer thuis gekomen neem ik een douche, en kleed mij aan. Ik lees de ochtendkrant, of een boek, en soms zit ik een uurtje achter de computer.
Maria, de huishoudster, maakt ondertussen het eten klaar. Ze is een uitstekende kok, en haar paella´s zijn fantastisch. Hier eet ik natuurlijk geen stamppot, maar heerlijke Mediterrane gerechten. Mijn favorieten zijn kreeft, gefrituurde inktvis en lamskoteletjes. Hier eten we twee keer per dag “warm”, om twee uur en om een uur of tien. Na de lunch slapen we hier in Spanje de siësta. Dan is het buiten doodstil, je ziet geen auto´s en mensen meer op straat, want iedereen rust uit en doet een dutje. Er vliegen zelfs minder vliegtuigen door het Spaanse luchtruim. Tot een uur of vijf, dan sta ik weer op.
Ik schrijf dan soms een beetje, of ik werk een beetje in de tuin, en ik schilder tegenwoordig ook in olieverf. Als ik zin heb neem ik een duik in ons zwembad, en drink een cocktail of een colaatje. Ik maak een wandelingetje door het dorp of door de stad, en doe wat kleine boodschapjes (het meeste wordt aan huis gebracht). Soms ga ik een lokaal cafeetje binnen, drink een biertje, en converseer wat met de vriendelijke lokale bevolking. Daarna ga ik meestal met de hond nog even langs het strand rennen, of ik pak de boot en vaar een stukje langs de kust.
Dan is het meestal al weer een uur of negen. Ik lees een avondkrant, kijk het journaal op televisie en daarna dineer ik. Vaak trekken we ´s avonds nog een lekker flesje wijn open, en zitten we nog een tijdje bij het open haardvuur voordat we lekker gaan slapen.
(Het leuke duiveltje komt uit de Codex Gigas)

Geen opmerkingen: