maandag, augustus 17, 2009

De waaier – les 4

Afbeeldingen: Twee schilderijen van Picasso van vrouwen met een waaier

Het probleem met de waaier is dat de bewegingen goed uit het hoofd geleerd moeten worden. Daarbij komt nog dat de dame haar waaier veelal gebruikt om zichzelf koelte toe te wuiven. Een en ander kan leiden tot akelige misverstanden.

Picasso heeft nogal wat vrouwen met waaier afgebeeld. In het eerste schilderij houdt de vrouw de waaier gesloten in de linkerhand en lijkt ze iemand vaarwel te wuiven. In het tweede schilderij vormt de waaier een driehoek die wijst op de driehoek daaronder, gevormd door benen en onderbuik. De schilder verzint hier zijn eigen waaiercode.

Gebaar 6 – Vaarwel, tot ziens, Adios. De waaier dichtgevouwen in de rechterhand houden.

Gebaar 7 – Ik hou van een ander, Quiero a otro. De waaier met de rechterhand heen en weer bewegen.

Zie ook:

De waaier - les 1

De waaier - les 2

De waaier - les 3

2 opmerkingen:

PabloElFlamenco zei

¡Hola diablito! Otra vez yo...
Schitterend gewoon je introductie in waaiers...vooral lessen 1 en 2 leken me bijzonder aantrekkelijk; waarschijnlijk omdat ze interessante perspectieven openen.

Op 26 Augustus kom ik te Salamanca aan. Ik vertrek de 28e 's morgens te voet richting Zamora, en hoop binnen de maand Santiago binnen te stappen. Vrome wens.

Duveltje zei

Ha Pablo,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een paar jaar geleden 3 of 4 dagen de Camiño bewandeld. Prachtig.
Veel succes met je tocht!