zaterdag, oktober 25, 2008

Voor Duveltje geen Walkure vanavond

foto: Víctor Pablo Pérez

Víctor Pablo Pérez heeft voor drie jaar bijgetekend als dirigent van het Orquesta Sinfónica de Galicia. De dirigent heeft een aantal goede voornemens waaronder het voltooien van de reeks concerten van de Nibelungenring. Onze vriendin F., celliste in het orkest, bood aan een vrijkaartje voor me te versieren voor de uitvoering van de Walkure van vanavond in het Palacio de la Opera in La Coruña. Maar vijf uur lang is me een beetje te veel van het goede, ook omdat Plof niet meewil. Bovendien hadden we al een afspraak voor een diner met een vaste groep van vrienden.
De Walkure is het tweede deel uit Der Ring des Nibelungen. Over de uitvoering van het eerste deel, Das Rheingold, schreef ik vorig jaar dit blogje. Janine Jansen trad vorig jaar op met het orkest in La Coruña en vertolkte toen een vioolconcert van Mozart. Ze noemde het een van de beste orkesten van Spanje.
In 2009 maakt het orkest een tour door Europa, in 2010 staat China op het programma en in 2011 Amerika. Hopelijk bezoekt het gezelschap volgend jaar ook Nederland.

2 opmerkingen:

Bonny zei

Ik ken die Walküre alleen van het verhaal de binocle van Louis Couperus. Geen idee meer wat er over de opera werd verteld, de hoofdpersoon, een toeschouwer, heeft zijn toneelkijker in ieder geval meer gericht op de perfect kale schedel van een andere bezoeker dan op het podium. Hij wordt, opgezweept door de muziek? door zijn tropisch gemoed?, steeds meer geobsedeerd door het glanzende geval. Tot hij zijn razernij niet meer kan bedwingen en de binocle de zaal door keilt, precies op de kale kop.
Het is dus maar goed dat jullie niet gegaan zijn, gevaarlijke opera als je het mij vraagt.

Duveltje zei

Hé Bonny,

Het boek van Couperus ken ik weer niet, dus dat moet ik snel eens gaan lezen!
In plaats van opera werd er gisteren gedineerd, waarbij wild (everzwijn en ree)op tafel kwam. Daarna besloot het gezelschap tot een wilde karaoke die gelukkig goed afliep.
En zo was het toch een leuke avond!