dinsdag, december 15, 2009

Sinterklaas mag blijven

Foto: mijn Sinterklaascadeautjes liggen nog steeds feestelijk op een stapel in de kamer.

-“Je laatste blogje was een beetje melig”, zo vertrouwde mevrouw V. mij toe. “Bovendien heeft zo’n Sinterklaasblogje als nadeel dat er meteen weer een ander blogje over heen moet, … als Sint Nicolaas weer weg is”, zei ze..

Nou moe, dacht ik, “er over heen moeten”, dat vind ik een ongepaste uitdrukking. Bovendien, ik ben toch geen kruidenier die op maandag 7 december meteen alle Sinterklaasversiering uit de etalage haalt en daar meteen de kerstdecoratie voor in de plaats doet.

Moet ik soms rekening te houden met de Nederlandse autistische kinderen, die in onbalans raken als Sinterklaas niet precies op 6 december om 17:00 uur vertrekt? Lezen autistische kinderen blogs?

Ik wil graag nog even nagenieten van dat grote Klaasorgasme. De Sint mag best even in Nederland blijven. De Spaanse situatie is op het ogenblik ook niet zo rooskleurig. De werkloosheid bedraagt nog steeds 18 procent en Zapatero ziet de goedheiligman liever niet terugkomen. Iedereen in Spanje weet dat het leger Zwarte Pieten inmiddels voor 95 procent bestaat uit illegale bootvluchtelingen. Hoe langer deze vanuit de Nederlandse portemonnees gevoed worden, hoe beter.

Ondertussen vindt mevrouw V. mijn blog wel te moeilijk voor de gemiddelde Nederlander. Dan weer te moeilijk dan weer te melig, wat wil ze nou?

Ik kijk uit het raam. Ja hoor, daar zie ik hem, de ouwe man, licht vooroverleunend op zijn schimmel, handig manoeuvrerend op het dak van de overburen. Hij zwaait naar mij. Zijn wijsvinger gaat eerst naar zijn borst, dan naar de grond. “Ik blijf”, zo gebaart hij. Ik steek mijn duim omhoog. Hij glimlacht en verdwijnt vervolgens in de nacht.

Sinterklaas blijft nog even. Het paard staat meest op stal met een heleboel hooi. De Pieten zijn in de deeltijd-WW. De Kerstman is er al, maar die komt niet overdag aan met een boot, maar 's nachts in een slee. Het afscheid van de Kerstman wordt gevierd op 6 januari om 18:00 uur. Dan zetten we Sint er gewoon naast. Die krijgt een lift. De Pieten gaan precies om dezelfde tijd in de TGV. Alles in één keer opgelost.

6 opmerkingen:

Mevrouw V. zei

"mijn Sinterklaascadeautjes liggen nog steeds feestelijk op een stapel in de kamer."

Jaja Duveltje, volgens mij heb je alleen de verpakking nog van die Roomboter Amandel Staaf. Zo kan ik het ook. :-)

Duveltje zei

Geachte mevrouw V.,

De chocoladeletter is op, en de roomboteramandelstaaf is nog geheel intact en gaat mee terug naar Spanje!

Mevrouw V. zei

Je bent hoe dan ook een jokkebrok! Zelfs de woordverificatie zegt het me na: cheater

Duveltje zei

Wat de hel is een woordverificatie?

Mevrouw V. zei

Geachte heer Duveltje,

Dat is die onleesbare captcha van koekel, die ik moet invullen voordat mijn reactie hier wordt opgeslagen.

Captcha wordt hier 'woordverificatie' genoemd.

Met zeer vriendelijke groeten, en een zeer voorspoedige jaarwisseling.

ps. Vergeet niet aan het begin van de avond naar de maan te kijken. De tweede volle maan van deze maand (blue moon), tevens gedeeltelijke maansverduistering.

Economische Zaken zei

Ach ja, dat waren nog eens tijden, de Spaanse werkloosheid hing rond de 18 procent. Inmiddels is in het toeristenseizoen de werkloosheid met 0,6 procent gedaald naar ...

... jawel, 25 procent.