vrijdag, oktober 19, 2007

Een standbeeld voor Simon van Lienden

Over de doden zeggen we liever niets dan goeds. Dat is geen wonder in de tijd waarin onze nationale identiteit op het spel staat. Dan willen we dat ook de mindere Nederlandse goden er goed van afkomen en doen we er een extra schepje bovenop.

Jan Wolkers. "Als je één boek van Wolkers hebt gelezen dan heb je ze allemaal gelezen", zei mijn leraar Nederlands, de grote Simon van Lienden. Ik was het met hem eens. Het ging altijd over hetzelfde. Jan Wolkers is een fenomeen, iemand die het heerlijk vond om tegen heilige huisjes te trappen, net als Gerard Reve of Johnny de Selfkicker. Maar het is geen literair genie.
Ik heb er gelezen, Turks Fruit natuurlijk, Een Roos van Vlees, Terug naar Oegstgeest, Serpentina’s Petticoat en De Walgvogel. Toen heb ik er echt een punt achter gezet. Het werk van Wolkers is niet aan mij besteed. Het is te provinciaal, te veel polder, teveel koeien en modder, teveel vieze zinnen. Misschien wel te Nederlands?

Terug naar Simon van Lienden. Die verdient een standbeeld. Ik heb van hem meer geleerd dan van de rest van mijn leraren op de middelbare school bij elkaar. Hij was geïnteresseerd in zijn vak en vooral in cultuur. Als hij ergens gedreven over vertelde dan gingen zijn oogjes gloeien en moest je goed opletten want anders kon hij aardig boos worden. Hij was niet bij alle leerlingen geliefd, want hij kon ons met zijn scherpe tong flink te kijk zetten.
“Of je het leuk vindt of niet, of je er principieel voor bent of tegen, of je hoog of laag springt - zodra je een goede opleiding hebt gehad, behoor je tot een elite,” zo beweerde hij.
Hij gaf Nederlandse les, maar, zo beweerde hijzelf, hij gaf eigenlijk de helft Nederlands en de helft cultuurhistorie en -filosofie. Hij vertelde over de oude Grieken, over Socrates, over Plato en de allegorie van de schaduwen van de gevangen in de grot. Hij vertelde over de middeleeuwen, over mystiek, over Hadewijch en over Kierkegaard. Je mocht ook Russische boeken op je literatuurlijst zetten, of een Marten Toonder. Dat vond hij best. Als je maar oplette in de les.

Zo stond hij voor de klas, op het Hervormd Lyceum Zuid in Amsterdam, bijna altijd gehuld in een grijs kostuum, stropdas, klein van gestalte, uilenbrilletje. Soms rook hij heel sterk naar knoflook, naar tabak, of naar jonge jenever en dat maakte hem menselijker.
Over geloof kon je discussiëren, zo vond hij, maar niet over het feit dat je in een cultuur leefde die gebaseerd was op 2000 jaar christendom. Hij kon ons uitdagen met opmerkingen als “maar je kan natuurlijk ook weer in een rieten rokje gaan lopen, als je dat leuker vind”, of “als je het niet interessant vind dan donder je maar op, dan kan je meteen achter de kassa van de HEMA gaan zitten”. Soms bood hij voor zo’n opmerking later zijn excuses aan.

Naderhand ben ik nog eens bij hem thuis geweest. Over zichzelf wilde hij weinig kwijt, hij wilde vooral weten hoe het ons was vergaan. In de woonkamer stonden wanden vol boeken. “Jullie denken toch niet dat ik die allemaal gelezen heb?”, zo grapte hij. Maar ik wist zeker van wel.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

God, ja, Van Lienden. Nou je het zegt. Ik kan hem mij ook nog herinneren. Hij leerde je inderdaad de Russen lezen en eigenlijk was het cultuuronderwijs wat hij gaf.

Tja, hij was soms iets te eigenaardig in zijn contact met leerlingen. In mijn klas zat, als ik het mij goed herinner de zoon van een Amsterdams politiecommissaris. Die heeft hij daarmee zwaar gepest. Was totaal fout.

Maar zijn lessen waren goddelijk. Mateloos interessant. In je leven kom je slechst zelden dergelijke mensen tegen. Heb jij ook nog les gehad van Jan de Rek voor geschiedenis? Wat dat betreft waren wij eersteklas bofkonten!

Tjeez, hoe heette die kalende flapoor ook al weer die Engels gaf? Was ook waanzinnig gemotiveerd voor zijn vak. Dank zij hem is Engels zo ongeveer mijn tweede taal. Zulke docenten zouden we weer en meer in het onderwijs moeten hebben! Weg met de coaches.

Slechte herinneringen aan van Asperen de Boer voor scheikunde; god wat een hufter, als die ons maar beledigen kon dan was-ie gelukkig.

En dan dat sigaren roken in de klas. De naam van die leraar Duits (Fries volkslied zingend, indien daartoe uitgedaagd) ben ik even kwijt. Die voor natuurkunde stak de ene sigaar met de ander aan. Binnen 10 minuten zat ik met hoofdpijn in die lessen. Wist wij veel.
Ave, Evocatus

Anoniem zei

Van Lienden. Een standbeeld! Helemaal mee eens.

Duveltje zei

Hallo Anonieme!

We beginnen binnenkort met de collecte.

Anoniem zei

20 september 2014 is toch weer een reünie gepland van het HLZ! Komt allen :)

Adrienne zei

Wat ontzettend leuk om dit te lezen! Ik was een beta mens uit een beta gezin maar bij Meneer vd Lienden, was Nederlandse les een feest. Alleen bij hem heb ik ooit zevens en achten gehaald voor Nederlands. Niet voor die grammatica proefwerken maar voor de proefwerken over al die andere interessante onderwerpen die gewoon boeide en hij super interessant maakte. Ik herinner me niet heel veel van de leraren uit de jaren 70 maar een paar zal ik nooit vergeten en vd Lienden hoort daar zeker bij.
Adrienne Blomberg (Hervorm Lyceum 1972-78)

Adrienne zei

Wat ontzettend leuk om dit te lezen! Ik was een beta mens uit een beta gezin maar bij Meneer vd Lienden, was Nederlandse les een feest. Alleen bij hem heb ik ooit zevens en achten gehaald voor Nederlands. Niet voor die grammatica proefwerken maar voor de proefwerken over al die andere interessante onderwerpen die gewoon boeide en hij super interessant maakte. Ik herinner me niet heel veel van de leraren uit de jaren 70 maar een paar zal ik nooit vergeten en vd Lienden hoort daar zeker bij.
Adrienne Blomberg (Hervorm Lyceum 1972-78)

Anoniem zei

Nee,dan dat schattige mannetje VERBEEK op zijn sandaaltjes.Leraar Nederlands.Als je achterin de klas zat,zag je hem nauwelijks want hij pafte per lesuur toch zo'n 6 sigaretjes weg. Ondenkbaar toch,maar toen mocht het nog. Overigens veel vakkennis en veel innemender dan heks Messie.Blij dat ik daar weg was.

Anoniem zei

O ja,die generaal die gymnastiek gaf; Drs.Carlier!! Tucht,drill,in het gelid!! Het eerste lesuur stond je rillend in je gymnastiekbroekje naar eindeloze bijbelteksten te luisteren:"ALLE POEPSIEBILLEN IN DE RIJ!!!".En dan die volstrekt nutteloze rondjes droogschaatsen!! Wahnsinn! Zitvoetbal! Lekker op je reet zitten? Forget it. Kon je om het half jaar een nieuw broekje kopen bij NEEF SPORT in de Raadhuisstraat en nowhere else.Frans Keulemans was zijn opvolger,een blonde losbol die midden tussen de leerlingen in stond.Settels (Duits) was zo'n ontzettend fijne vent die zo goed les kon geven.Weenk (Scheikunde) die alleen de bollebozen lesgaf en de rest er slaperig bij liet hangen,die overigens weer wakker schrokken van de knalgasproef. En waarom heetten alle leraren frans BAKKER? Gelukkig had ik DIEUWKE ERINGA als lerares frans die ondanks haar friese afkomst perfect frans met een rotterdamse tongval kon spreken.Guts in 020! En wie herinnert zich die werkweek in dat troosteloze gat in Zeeuws-Vlaanderen AARDENBURG (1974?). Geef dat in vredesnaam terug aan de Vlamingen: NO BIG LOSS!!Is Deurloo (Geschiedenis en rector) ooit nog eens gearresteerd vanwege die wietplanten in de vensterbank? Wanneer is de volgende reunie?